Nasi Lemak Sambal Udang Paling Simple

nasi lemak

Assalamualaikum. Hari ni saya nak kongsikan cara untuk membuat nasi lemak sambal udang menggunakan sambal kokomo yang sangat sedap. Nasi lemak yang saya buat ni senang je tanpa memerlukan banyak bahan. Sambal udang ni pun sangat simple sebab saya menggunakan sambal segera kokomo. Kat bawah ni saya ada sediakan video cara membuat nasi lemak dan sambal udang. Jom kita tengok dulu sebelum nak masak tu.

Continue reading “Nasi Lemak Sambal Udang Paling Simple”

Agar-Agar Laici Yang Menyegarkan

agar-agar laici

Assalamualaikum. Agar-agar laici yang sedap dan menyegarkan sesuai dijadikan hidangan pencuci mulut untuk tetamu atau untuk makan sendiri. Lebih sedap jika dimakan semasa sejuk. Cara nak buat resepi ni memang senang sangat. Sama seperti agar-agar yang lain. Cuma dengan tambahan laici, agar-agar ni jadi lebih sedap dan menyelerakan. Boleh tengok video yang kami sediakan kat bawah ni dan jangan lupa subscribe YouTube Channel kami untuk lebih banyak resepi yang terbaru dan best.

Continue reading “Agar-Agar Laici Yang Menyegarkan”

Agar-Agar Roti Mudah (Sukatan Cawan dan Gram)

Assalamualaikum. Semasa bulan puasa ni, agar-agar adalah antara menu pencuci mulut yang paling senang disediakan sebagai menu berbuka dan juga sedap. Kali ni saya akan kongsikan resepi agar-agar roti mudah yang sedap dan sangat lembut teksturnya. Agar-agar roti ni juga dikenali dengan nama puding roti. Tapi sebab tak nak keliru dengan resepi puding roti yang jenis bakar tu, saya letak nama dia agar-agar roti. Kalau nak resepi puding roti bakar@kukus, boleh rujuk kat sini.

Continue reading “Agar-Agar Roti Mudah (Sukatan Cawan dan Gram)”

Niat puasa bagi bulan ramadhan

Assalamualaikum. Bulan ramadhan datang lagi dan pastinya ia adalah hari yang ditunggu-tunggu oleh semua umat islam. Bulan ramadhan merupakan bulan yang barakah bagi umat islam kerana pada bulan ini umat islam yang cukup syarat wajib untuk menunaikan ibadah berpuasa. Berpuasa bermaksud menahan diri daripada makan, minum dan perkara-perkara yang membatalkan puasa bermula daripada terbit fajar shadiq sehingga terbenam matahari berserta niat.

Berikut merupakan lafaz niat puasa.

Semoga kita mendapat keberkatan di bulan ramadhan yang mulia ini.