Kek Chiffon Pandan Yang Sangat Gebu Dan Lembut

Assalamualaikum. Kek chiffon adalah kek yang sangat ringan yang dibuat dengan minyak sayuran, telur, gula, tepung, serbuk penaik, dan perasa. Kek chiffon boleh di buat dengan pelbagai perasa seperti pandan, coklat, oren, strawberi dan sebagainya terpulang kepada citarasa masing-masing. Sebelum ni saya pernah membuat kek chiffon strawberi. Kali ni nak buat perisa pandan pula.

kek chiffon

Continue reading “Kek Chiffon Pandan Yang Sangat Gebu Dan Lembut”

Biskut Puff Kelapa | Coconut Puff Cookies

Assalamualaikum. Coconut puff cookies ataupun biskut puff kelapa ni adalah gabungan puff dan juga biskut. Mungkin ramai yang tak pernah makan atau tak pernah dengar pun nama biskut ni. Hehe. Actually, teksurenya lembut sama seperti puff yang lain. Bahagian luar pula saya salutkan dengan coklat masakan cair untuk mendapat rasa yang rangup apabila coklatnya keras.

biskut puff kelapa Continue reading “Biskut Puff Kelapa | Coconut Puff Cookies”

Puding Karamel Santan Yang Mudah

Assalamualaikum. Puding karamel adalah salah satu pencuci mulut kegemaran saya. Sebelum ni saya pernah kongsikan resepi puding karamel yang biasa. Boleh klik disini untuk resepinya. Bagi yang alergik telur atau tidak sukakan bau dan rasa telur di dalam puding, boleh cuba resepi puding karamel tanpa telur disini. Kali ni saya nak kongsikan pula lagi satu resepi puding karamel yang sedap dan berkrim iaitu puding karamel santan dengan menggunakan santan kelapa M&S.

Continue reading “Puding Karamel Santan Yang Mudah”

Apam Santan Pelangi Kukus yang Mudah

Assalamualaikum. Apam adalah antara kuih yang menjadi kegemaran saya dan keluarga terutama anak-anak. Jadi memang banyak jenis apam yang pernah saya buat. Kali ni saya nak cuba resepi apam santan pula. Mak saya bagitau yang dia selalu buat apam santan masa dulu untuk jualan. Tapi sekarang dah lama dia tak jual kuih apam santan, resepi pun dah lupa. Hehe. Kemudian saya cuba mencari resepi apam santan dan cuba membuatnya lebih kurang macam resepi kuih apam seri ayu tapi menggunakan santan. Alhamdulillah resepi ni menjadi dan sangat lembut walaupun dah sejuk. Bahan yang paling penting untuk membuat apam ni semestinya santan. Jadi saya memilih santan yang paling berkualiti iaitu M&S Santan.

apam santan

Continue reading “Apam Santan Pelangi Kukus yang Mudah”

Sup Bebola bersama Mee Tanpa Goreng Cintan

sup bebola bersama mee Cintan tanpa goreng

Assalamualaikum.. Ramadan datang lagi, tentu ibu-ibu atau yang bujang pening kepala nak masak apa yang mudah kan? Balik kerja, kena hadap jalan sesak dan menyebabkan kekangan untuk menyediakan juadah yang berbaloi untuk dimakan buat berbuka. Pastinya kita semua memerlukan makanan yang sedap dan paling penting sihat. Jadi untuk memastikan kita semua mendapat yang #terbaikramadan , jom cuba resepi mudah dengan hanya tiga hingga empat langkah sahaja. Bila sesekali nak tukar selera untuk berbuka, saya menyediakan menu ringkas ni iaitu sup bebola bersama mee Cintan tanpa goreng.

Continue reading “Sup Bebola bersama Mee Tanpa Goreng Cintan”

Roti Gulung Kari Ayam Yeo’s

Roti Gulung Kari Ayam Yeo's

Assalamualaikum.. Ramadan datang lagi, tentu ibu-ibu atau yang bujang pening kepala nak masak apa yang mudah kan? Balik kerja, kena hadap jalan sesak dan menyebabkan kekangan untuk menyediakan juadah yang berbaloi untuk dimakan buat berbuka. Pastinya kita semua memerlukan makanan yang sedap dan paling penting sihat. Jadi untuk memastikan kita semua mendapat yang #terbaikramadan , jom cuba resepi mudah dengan hanya tiga hingga empat langkah sahaja. Resepi mudah yang saya nak kongsikan hari ni ialah resepi roti gulung kari ayam Yeo’s yang rangup. Continue reading “Roti Gulung Kari Ayam Yeo’s”

Croissant Kaya Yeo’s

croissant kaya Yeo's

Assalamualaikum.. Ramadan datang lagi, tentu ibu-ibu atau yang bujang pening kepala nak masak apa yang mudah kan? Balik kerja, kena hadap jalan sesak dan menyebabkan kekangan untuk menyediakan juadah yang berbaloi untuk dimakan buat berbuka. Pastinya kita semua memerlukan makanan yang sedap dan paling penting sihat. Jadi untuk memastikan kita semua mendapat yang #terbaikramadan , jom cuba resepi mudah dengan hanya tiga hingga empat langkah sahaja. Resepi yang saya nak sediakan kali ni ialah resepi croissant kaya Yeo’s. Continue reading “Croissant Kaya Yeo’s”

Pasta Sardin Yeo’s

Pasta Sardin Yeo's

Assalamualaikum. Ramadan datang lagi, tentu ibu-ibu atau yang bujang pening kepala nak masak apa yang mudah kan? Balik kerja, kena hadap jalan sesak dan menyebabkan kekangan untuk menyediakan juadah yang berbaloi untuk dimakan buat berbuka. Pastinya kita semua memerlukan makanan yang sedap dan paling penting sihat. Jadi untuk memastikan kita semua mendapat yang #terbaikramadan , jom cuba resepi mudah dengan hanya tiga hingga empat langkah sahaja. Alhamdulillah untuk beberapa hari puasa ni, saya masih lagi berkesempatan untuk berkongsi idea resepi yang ringkas untuk semua. Awal-awal puasa ni rasanya idea untuk masak berbuka dan bersahur masih banyak mencurah-curah. Hehe.. So hari ni saya nak kongsikan satu resepi sardin yang sangat mudah dan cepat disediakan iaitu resepi pasta sardin Yeo’s.

Continue reading “Pasta Sardin Yeo’s”