Nasi Lemak Sambal Udang Paling Simple

nasi lemak

Assalamualaikum. Hari ni saya nak kongsikan cara untuk membuat nasi lemak sambal udang menggunakan sambal kokomo yang sangat sedap. Nasi lemak yang saya buat ni senang je tanpa memerlukan banyak bahan. Sambal udang ni pun sangat simple sebab saya menggunakan sambal segera kokomo. Kat bawah ni saya ada sediakan video cara membuat nasi lemak dan sambal udang. Jom kita tengok dulu sebelum nak masak tu.

Continue reading “Nasi Lemak Sambal Udang Paling Simple”

Sayur Campur Istimewa Bersama Santan

sayur campur istimewa bersama santan

Assalamualaikum.. Pagi raya di rumah mak mertua saya tak lengkap tanpa hidangan sayur campur istimewa bersama santan yang sedap ni. Setiap kali hari raya, sayur campur ni memang menjadi hidangan wajib yang dimakan bersama ketupat dan kuah kacang. Sayur campur ni istimewa sebab ia dimasak bersama santan. Dan yang lebih istimewa sebab ia dimasak oleh mak mertua. Kita ni tukang makan je. Haha.. Selalunya tolong potong sayur je. Yang selebihnya dia yang buat. Lain air tangan, lain rasanya nanti. Hehe.. Sambil-sambil tolong tu saya pun belajar la cara masak sayur yang super sedap ni. Rasanya mungkin ini cara orang jawa makan sebab mak mertua saya orang jawa. Pergi beraya rumah adik beradik dia pun ada hidangan sayur ni. Cuma bahan sayurannya lain-lain. Mungkin sayur ni pengganti kepada kuah lemak lontong. Mula-mula memang rasa pelik sebab di tempat saya iaitu di Pahang tak pernah makan sayur ni di pagi raya. Tapi bila dah selalu makan, rasa tak lengkap pulak pagi raya tanpa sayur yang best ni. Hehe.

Continue reading “Sayur Campur Istimewa Bersama Santan”