Nasi Lemak Sambal Udang Paling Simple

nasi lemak

Assalamualaikum. Hari ni saya nak kongsikan cara untuk membuat nasi lemak sambal udang menggunakan sambal kokomo yang sangat sedap. Nasi lemak yang saya buat ni senang je tanpa memerlukan banyak bahan. Sambal udang ni pun sangat simple sebab saya menggunakan sambal segera kokomo. Kat bawah ni saya ada sediakan video cara membuat nasi lemak dan sambal udang. Jom kita tengok dulu sebelum nak masak tu.

Continue reading “Nasi Lemak Sambal Udang Paling Simple”

Roti Pizza Simple dan Sedap

Assalamualaikum. Ok hari ni saya nak kongsikan resepi yang paling senang di dunia tapi tetap sedap iaitu roti pizza. Hehe. Anak-anak pun boleh buat sendiri kat rumah ni. Siapa yang teringin nak makan pizza dengan harga yang murah boleh la cuba resepi ni. Pizza ni tak payah pakai doh pun. Pakai roti je. Kalau nak makan pizza ala-ala Pizza Hut tu kena la belajar buat doh dulukan.. Lain kali saya kongsikan pulak resepi buat doh pizza. Tapi kali ni kita buat pizza yang super simple dan senang ni dulu. Resepi campak-campak je ni.. Hehe.. Tengok bahan-bahan pun saya tak letak sukatan sebab korang boleh letak seberapa banyak pun bahan yang korang suka.

Continue reading “Roti Pizza Simple dan Sedap”

Karipap Kentang Ayam menggunakan Puff Pastry

karipap kentang

Assalamualaikum. Entry kali ni saya nak kongsikan resepi karipap kentang yang mudah. Sebab apa mudah? Sebab tak perlu buat kulit karipap. Hehe. Karipap Kentang puff pastry ni saya gunakan puff pastry segera aje untuk dijadikan kulitnya. Kalau sesiapa yang tak berapa mahir nak buat kulit karipap yang macam biasa tu boleh la gunakan puff pastry ni sebagai ganti kulit karipap. Lebih mudah dan senang. Rasanya dah tentu lain daripada karipap biasa tapi yang pastinya rasa dia memang sedap dan rangup sama macam puff yang dijual di kedai-kedai roti.

Continue reading “Karipap Kentang Ayam menggunakan Puff Pastry”

Potato Fritters (Cucur Kentang) Rangup

Assalamualaikum. Hujung minggu lepas saya balik ke rumah mertua. Rutin biasa setiap 2@3 minggu sekali balik jenguk keluarga. Dekat Klang je..sebab tu boleh balik selalu..hehe. Lagi pun sementara masih ada lagi ibu bapa kita ni baiklah kita jenguk-jenguk dorangkan. Sambil dorang pun nak tengok anak cucu. Setiap kali balik ke Klang memang saya akan beli barang-barang dapur dengan mak mertua. Mak mertua pulak beli barang-barang untuk warung dia. Al kisahnya masa suami saya angkat semua barang-barang tu, dia terbawak balik pulak kentang yang mak mertua saya beli. 1 plastik besar 3kg. Saya nak buat apa la dengan kentang banyak macam tu. . ?? Continue reading “Potato Fritters (Cucur Kentang) Rangup”

Pancake without Freshmilk (Penkek tanpa susu) 

Assalamualaikum. Hari ni saya dan anak-anak sarapan pancake. Memandangkan hari ni anak-anak bangun lambat, maka lambat la bersarapannya. Pukul 10 lebih baru sarapan. Hehe.. Selalu sarapan kegemaran dorang lempeng manis. Kadang-kadang buat lempeng pisang, lempeng jagung, lempeng kurma. Asalkan nama lempeng semua dorang suka. ? Hari ni buat kelainan sikit la. Asyik-asyik lempeng je boring jugak. Tapi asasnya sama je. Cuma tambah sikit bahan lain dah upgrade sikit lempeng jadi penkek. Hehe..

Continue reading “Pancake without Freshmilk (Penkek tanpa susu) “