Puding Karamel Santan Yang Mudah

Assalamualaikum. Puding karamel adalah salah satu pencuci mulut kegemaran saya. Sebelum ni saya pernah kongsikan resepi puding karamel yang biasa. Boleh klik disini untuk resepinya. Bagi yang alergik telur atau tidak sukakan bau dan rasa telur di dalam puding, boleh cuba resepi puding karamel tanpa telur disini. Kali ni saya nak kongsikan pula lagi satu resepi puding karamel yang sedap dan berkrim iaitu puding karamel santan dengan menggunakan santan kelapa M&S.

Continue reading “Puding Karamel Santan Yang Mudah”

Apam Santan Pelangi Kukus yang Mudah

Assalamualaikum. Apam adalah antara kuih yang menjadi kegemaran saya dan keluarga terutama anak-anak. Jadi memang banyak jenis apam yang pernah saya buat. Kali ni saya nak cuba resepi apam santan pula. Mak saya bagitau yang dia selalu buat apam santan masa dulu untuk jualan. Tapi sekarang dah lama dia tak jual kuih apam santan, resepi pun dah lupa. Hehe. Kemudian saya cuba mencari resepi apam santan dan cuba membuatnya lebih kurang macam resepi kuih apam seri ayu tapi menggunakan santan. Alhamdulillah resepi ni menjadi dan sangat lembut walaupun dah sejuk. Bahan yang paling penting untuk membuat apam ni semestinya santan. Jadi saya memilih santan yang paling berkualiti iaitu M&S Santan.

apam santan

Continue reading “Apam Santan Pelangi Kukus yang Mudah”

Sambal Sotong Bersantan Yang Special

Assalamualaikum..Hari ni saya nak share 1 resepi yang saya rasa paling special iaitu sambal sotong bersantan. Sambal sotong bersantan ni sangat special bagi saya sebab resepi ni antara makanan kegemaran arwah abah saya. Kalau dia beli sotong, mesti dia akan suruh mak saya masakan sambal sotong bersantan ni. So memang dia akan kupas kelapa sendiri sampai siap mesin untuk mak saya buat santan semata-mata untuk buat sambal sotong bersantan ni. Hehe.

sambal sotong bersantan

Continue reading “Sambal Sotong Bersantan Yang Special”

Sayur Campur Istimewa Bersama Santan

sayur campur istimewa bersama santan

Assalamualaikum.. Pagi raya di rumah mak mertua saya tak lengkap tanpa hidangan sayur campur istimewa bersama santan yang sedap ni. Setiap kali hari raya, sayur campur ni memang menjadi hidangan wajib yang dimakan bersama ketupat dan kuah kacang. Sayur campur ni istimewa sebab ia dimasak bersama santan. Dan yang lebih istimewa sebab ia dimasak oleh mak mertua. Kita ni tukang makan je. Haha.. Selalunya tolong potong sayur je. Yang selebihnya dia yang buat. Lain air tangan, lain rasanya nanti. Hehe.. Sambil-sambil tolong tu saya pun belajar la cara masak sayur yang super sedap ni. Rasanya mungkin ini cara orang jawa makan sebab mak mertua saya orang jawa. Pergi beraya rumah adik beradik dia pun ada hidangan sayur ni. Cuma bahan sayurannya lain-lain. Mungkin sayur ni pengganti kepada kuah lemak lontong. Mula-mula memang rasa pelik sebab di tempat saya iaitu di Pahang tak pernah makan sayur ni di pagi raya. Tapi bila dah selalu makan, rasa tak lengkap pulak pagi raya tanpa sayur yang best ni. Hehe.

Continue reading “Sayur Campur Istimewa Bersama Santan”