Kek Pandan Kukus

Assalamualaikum. Lama rasanya nak siapkan entry kek pandan kukus ni. Dah seminggu lebih dah buat kek ni tapi tertangguh-tangguh nak update resepi kat blog ni. Sebab lepas buat kek ni, esoknya saya balik ke kampung halaman. Saja-saja duduk seminggu kat kampung teman mak. Meriah sikit mak melayan cucu-cucu sempena cuti sekolah ni. Memang syok duduk kampung sampai tak ingat nak update resepi kek ni. Hehe.. Continue reading “Kek Pandan Kukus”

Karipap Kentang Ayam menggunakan Puff Pastry

karipap kentang

Assalamualaikum. Entry kali ni saya nak kongsikan resepi karipap kentang yang mudah. Sebab apa mudah? Sebab tak perlu buat kulit karipap. Hehe. Karipap Kentang puff pastry ni saya gunakan puff pastry segera aje untuk dijadikan kulitnya. Kalau sesiapa yang tak berapa mahir nak buat kulit karipap yang macam biasa tu boleh la gunakan puff pastry ni sebagai ganti kulit karipap. Lebih mudah dan senang. Rasanya dah tentu lain daripada karipap biasa tapi yang pastinya rasa dia memang sedap dan rangup sama macam puff yang dijual di kedai-kedai roti.

Continue reading “Karipap Kentang Ayam menggunakan Puff Pastry”

Masak Lemak Cili Api Sardin dengan Kangkung

masak lemak cili api sadin dengan kangkung

Assalamualaikum. Masak lemak cili api sardin dengan kangkung. Dengar tajuk pun dah rasa melelehkan.. ?? Pernah dengarkan orang masak lemak sardin? Kali ni saya nak kongsikan resepi mak saya. Masak lemak sardin dia special sikit sebab letak kangkung. Ni salah satu masakan kegemaran arwah abah saya dulu. Kalau makan ni memang teringat kat arwah abah. How I miss the moment. Harap siapa yang baca ni boleh sedekahkan Al-fatihah untuk arwah abah. Continue reading “Masak Lemak Cili Api Sardin dengan Kangkung”

Potato Fritters (Cucur Kentang) Rangup

Assalamualaikum. Hujung minggu lepas saya balik ke rumah mertua. Rutin biasa setiap 2@3 minggu sekali balik jenguk keluarga. Dekat Klang je..sebab tu boleh balik selalu..hehe. Lagi pun sementara masih ada lagi ibu bapa kita ni baiklah kita jenguk-jenguk dorangkan. Sambil dorang pun nak tengok anak cucu. Setiap kali balik ke Klang memang saya akan beli barang-barang dapur dengan mak mertua. Mak mertua pulak beli barang-barang untuk warung dia. Al kisahnya masa suami saya angkat semua barang-barang tu, dia terbawak balik pulak kentang yang mak mertua saya beli. 1 plastik besar 3kg. Saya nak buat apa la dengan kentang banyak macam tu. . ?? Continue reading “Potato Fritters (Cucur Kentang) Rangup”