Ikan Siakap Masam Manis yang Mudah

Assalamualaikum. Menu ikan siakap masam manis ni antara menu yang paling favourite setiap kali saya dan family makan di luar. Kalau bukan menu ikan siakap masam manis, kami akan order ikan siakap 3 rasa. Hehe.. Rasanya ramai jugakan suka makan ikan siakap masam manis ni. Tapi macam biasa la harga untuk menu-menu ikan macam ni bukannya murah. Paling kurang pun kalau ikannya kecil sikit mungkin mencecah harga RM20 atau lebih. Mungkin ada kedai yang caj dengan harga murah tapi agak jarang kita jumpa. Kalau kita buat sendiri dah tentulah harganya jauh lebih murahkan. Hehe. Dapat pulak beli ikan siakap di tempat yang murah. Macam saya beli ikan siakap ni di pasar borong, harga ikan saiz sederhana tak sampai RM10 pun. Campur dengan bahan lain rasanya tak sampai RM15. Memang jimat sungguh. Cuma perlu ada kerajinan la untuk memasaknya. Hehe.

Ikan Siakap Masam Manis

Continue reading “Ikan Siakap Masam Manis yang Mudah”

Bingka Roti Pandan Menggunakan Blender

bingka roti pandan

Assalamualaikum.. Hari ni saya nak cuba buat kuih tradisional pula iaitu kuih bingka roti pandan. Dulu masa kecik-kecik memang saya suka sangat kuih bingka ni. Mak saya selalu buat untuk dijual. Mak saya memang suka buat kuih untuk jualan. Selalunya dia letak kuih muih di kedai-kedai sekitar kampung. Dari dulu sampai sekarang memang itu la hobi dia. Hehe.. Hobi yang boleh dijadikan pendapatan sambil mambantu meningkatkan ekonomi keluarga kami masa dulu-dulu. Skima pulak ayat ni rasanya. Haha.. Tapi mak saya memang pandai berbisnes. Daripada kecil-kecilan sampai besar-besaran. Hehe.. Sampai sekarang pun mak saya masih lagi buat kuih muih tradisional walaupun sebenarnya dia bukan buat untuk cari duit. Tapi sebab minat yang teramat sangat dengan bisnes, mak saya tetap meneruskan hobi dia. Tambah pulak 1 kampung dah kenal dan tahu kesedapan kuih muih mak saya tu. Tu yang buat mak lagi seronok nak jual kuih bila dia dapat mengembirakan pembeli-pembeli kuih dia. Hehe.. Panjang lagi kalau nak cerita pasal mak saya punya kuih ni, tapi kita back to the recipe la ye. Hehe..

Continue reading “Bingka Roti Pandan Menggunakan Blender”

Ikan Siakap Stim

ikan siakap stim

Assalamualaikum. Menu makan tengah hari saya hari ni ikan siakap stim. Sebelum ni saya pernah kongsikan resepi ikan siakap 3 rasa ala Thai. Sesiapa yang nak cuba masakan ala Thai yang sedap ni boleh tengok resepinya disini. Kali ni saya nak buat stim pulak. Sesekali makan stim ni bagus jugakkan untuk kesihatan sebab tak menggunakan minyak. Kurang kolestrol. Lagipun sangat mudah nak buat.

Continue reading “Ikan Siakap Stim”

Ikan Talapia Sweet Sour

Ikan Talapia Sweet Sour

Assalamualaikum. Resepi yang saya nak kongsikan kali ni saya ambil daripada salah satu buku resepi yang saya beli dah lama dulu. Masa awal-awal nak belajar masak kena la guna buku resepi. Hehe.. Kebanyakkan resepi dalam buku tu memang senang – senang je nak buat. Sebab tu saya beli. So sekarang saya nak share pulak resepi yang senang tu. Tapi saya ada olah sikit la ikut citarasa sendiri. Continue reading “Ikan Talapia Sweet Sour”