Kek Chiffon Pandan Yang Sangat Gebu Dan Lembut

Assalamualaikum. Kek chiffon adalah kek yang sangat ringan yang dibuat dengan minyak sayuran, telur, gula, tepung, serbuk penaik, dan perasa. Kek chiffon boleh di buat dengan pelbagai perasa seperti pandan, coklat, oren, strawberi dan sebagainya terpulang kepada citarasa masing-masing. Sebelum ni saya pernah membuat kek chiffon strawberi. Kali ni nak buat perisa pandan pula.

kek chiffon

Continue reading “Kek Chiffon Pandan Yang Sangat Gebu Dan Lembut”

Udang Goreng Butter Sedap | Butter Prawn

Assalamualaikum. Resepi udang goreng butter yang dihidangkan dengan sarang telur ni memang sedap. Rasanya pedas dan sedikit manis dan ada juga sedikit rasa berempah kari. Sebelum ni saya pernah buat ayam butter. Boleh tengok resepinya disini. Actually resepinya lebih kurang je. Cuma untuk resepi udang goreng butter ni saya sertakan sekali cara untuk membuat sarang telur untuk dimakan bersama udang goreng butter.

udang goreng butter

Continue reading “Udang Goreng Butter Sedap | Butter Prawn”

Puding Karamel Santan Yang Mudah

Assalamualaikum. Puding karamel adalah salah satu pencuci mulut kegemaran saya. Sebelum ni saya pernah kongsikan resepi puding karamel yang biasa. Boleh klik disini untuk resepinya. Bagi yang alergik telur atau tidak sukakan bau dan rasa telur di dalam puding, boleh cuba resepi puding karamel tanpa telur disini. Kali ni saya nak kongsikan pula lagi satu resepi puding karamel yang sedap dan berkrim iaitu puding karamel santan dengan menggunakan santan kelapa M&S.

Continue reading “Puding Karamel Santan Yang Mudah”

Pau Sambal a.k.a Burger Malaysia

Assalamualaikum. Pau sambal ataupun dikenali juga dengan nama burger malaysia ni memang menjadi kegemaran ramai terutamanya untuk hidangan sarapan pagi ataupun minum petang. Kat tempat saya ni kebiasaannya pau sambal ni banyak dijual digerai-gerai tepi jalan yang menjual sarapan pagi. Cuma biasa ada yang sedap, ada yang tak berapa sedap, ada yang tak cukup sambal, macam-macam ada. Hehe. Jadi hari ni saya nak kongsikan cara buat pau sambal a.k.a burger malaysia yang sedap sehingga menjilat jari. Hehe.

Continue reading “Pau Sambal a.k.a Burger Malaysia”

Potato Wedges dengan Sos Cheese

potato wedges

Assalamualaikum.. Siapa yang suka makan potato wedges yang macam kat KFC tu? Ha..hari ni saya nak share resepi potato wedges dengan sos cheesenya sekali. Senang je sebenarnya nak buat potato wedges ni. Masa buat resepi ni saya buat guna 3 biji kentang je. Rasanya macam dah banyak sangat, rupanya tak cukup. Berebut anak-anak makan ?. Suka tengok anak-anak berselera makan makanan hasil air tangan sendiri. Hehe.

potato wedges
Continue reading “Potato Wedges dengan Sos Cheese”