Agar-agar Koktel 2 Layer (Cocktail Pudding)

Assalamualaikum..Hai semua. Dah hampir sebulan kita beraya. Ada lagi ke yang nak buat rumah terbuka akhir-akhir syawal ni? Kalau ada, boleh la buat agar-agar koktel sebagai hidangan pencuci mulut untuk tetamu. Agar-agar atau puding selalunya jadi pilihan utama untuk hidangan semasa jamuan kerana cara membuatnya sangat senang dan bahan-bahannya juga mudah untuk didapati. Ianya boleh disediakan lebih awal dan dihidang semasa sejuk.

Agar-agar koktel

Continue reading “Agar-agar Koktel 2 Layer (Cocktail Pudding)”

Puding Roti Pisang Yang Sangat Sedap

Assalamualaikum. Sebelum ni saya pernah buat puding roti kastard dan juga puding roti epal. Kali ni saya nak buat puding roti lagi tapi tukar puding roti pisang. Sedap sangat puding ni. Boleh la buat menu berbuka puasa nanti. Kalau makan puding ni bersama sos kastard pun sedap jugak. Tapi makan puding ni saja pun dah cukup sedap. Kalau nak makan bersama sos kastard, boleh kurangkan sikit gula di dalam puding roti pisang ni sebab sos kastard dah ada rasa manis. Continue reading “Puding Roti Pisang Yang Sangat Sedap”

Puding Karamel

puding caramel

Assalamualaikum..

Hari ni saya nak share resepi puding karamel. Selalunya puding karamel ni banyak dijual kat bazar Ramadhan semasa bulan puasa. Pergi mana-mana bazar Ramadhan mesti jumpa punya la puding ni kan.. Tapi macam biasala harga makanan kat bazar bukan murah. Apa kata kita belajar buat puding karamel ni sendiri sebab senang yang amat je sebenarnya buat puding ni. Jom kita tengok cara nak buat puding karamel yang sedap ni.. Continue reading “Puding Karamel”

Sagu Gula Melaka

sagu gula melaka

Assalamualaikum…Resepi yang saya nak buat kali ni ialah sagu gula melaka. Resepi pencuci mulut yang sedap, senang dan menyegarkan. Sagu gula melaka ni antara favourite saya terutamanya semasa bulan puasa. Memang sedap sangat makan sejuk-sejuk masa berbuka puasa. Kalau pergi kat bazar Ramadhan pun selalunya banyak sagu gula melaka ni dijual. Tapi macam biasa la harganya agak mahal dan kandungannya pulak makin sedikit. So jom kita belajar buat sagu gula melaka ni sendiri. Lagi puas hati nak makan. Modal nak beli bahannya pun tak banyak sangat. Tapi kadang-kadang bila dan malas nak buat, saya beli jugak diluar. Hehe.. Continue reading “Sagu Gula Melaka”