Kek Span Oreo Lembut Gebu dan Tips Membuat Meringue

Assalamualaikum. Hari ni saya nak kongsikan resepi kek span oreo yang sangat lembut tanpa menggunakan ovalette. Kek span ini juga dikenali dengan nama kek span cotton. Berbeza dengan kek span biasa yang menggunakan ovalette sebagai bahan untuk gebukan kek, kek span cotton ni menggunakan teknik meringue dan dibakar secara waterbath untuk mendapatkan kek span yang lembut dan gebu.

Continue reading “Kek Span Oreo Lembut Gebu dan Tips Membuat Meringue”

Agar-Agar Laici Yang Menyegarkan

agar-agar laici

Assalamualaikum. Agar-agar laici yang sedap dan menyegarkan sesuai dijadikan hidangan pencuci mulut untuk tetamu atau untuk makan sendiri. Lebih sedap jika dimakan semasa sejuk. Cara nak buat resepi ni memang senang sangat. Sama seperti agar-agar yang lain. Cuma dengan tambahan laici, agar-agar ni jadi lebih sedap dan menyelerakan. Boleh tengok video yang kami sediakan kat bawah ni dan jangan lupa subscribe YouTube Channel kami untuk lebih banyak resepi yang terbaru dan best.

Continue reading “Agar-Agar Laici Yang Menyegarkan”

Agar-Agar Roti Mudah (Sukatan Cawan dan Gram)

Assalamualaikum. Semasa bulan puasa ni, agar-agar adalah antara menu pencuci mulut yang paling senang disediakan sebagai menu berbuka dan juga sedap. Kali ni saya akan kongsikan resepi agar-agar roti mudah yang sedap dan sangat lembut teksturnya. Agar-agar roti ni juga dikenali dengan nama puding roti. Tapi sebab tak nak keliru dengan resepi puding roti yang jenis bakar tu, saya letak nama dia agar-agar roti. Kalau nak resepi puding roti bakar@kukus, boleh rujuk kat sini.

Continue reading “Agar-Agar Roti Mudah (Sukatan Cawan dan Gram)”

Roti Lasagna Mudah dan Sedap (Lasagna Bread)

Assalamualaikum. Entry kali ni saya nak kongsikan resepi roti lagi iaitu roti lasagna. Sebelum ni saya pernah kongsikan resepi lasagna yang menggunakan kulit lasagna. Kali ni resepi yang lebih senang dengan menggunakan roti. Mungkin di sesetengah tempat susah nak jumpa atau cari kulit lasagna. So saya tukar kulit lasagna dengan roti. Walaupun rasanya lain sikit, tapi tetap sedap. Asalkan intinya sedap, sedap la hasilnya.

Continue reading “Roti Lasagna Mudah dan Sedap (Lasagna Bread)”

Ayam Mentega Telur Masin Paling Sedap

Assalamualaikum. Hari-hari nak fikir pasal masak ni penat jugak. Bukan penat apa, tapi penat sebab selalunya takde idea nak masak apa. Bila dah ada idea menu, bahan pulak yang takda. Haha. Saya rasa mesti ramai yang mengalami masalah macam saya ni kan? Terutamanya geng-geng suri rumah yang hari-hari kena fikir menu masakan untuk keluarga. Hehe. Tapi hari ni saya nak cuba resepi baru iaitu ayam mentega telur masin a.k.a salted eggs butter chicken. Saya tak pernah lagi masak ni. So baru la untuk saya. Hehe. 

Continue reading “Ayam Mentega Telur Masin Paling Sedap”