Biskut Semperit

biskut semperit

Assalamualaikum.. Biskut semperit ni ialah biskut raya traditional yang menjadi kegemaran ramai terumatanya di musim perayaan. Termasuklah saya, suami dan anak-anak. Walaupun banyak biskut moden yang lain, biskut semperit ni tetap menjadi pilihan kami sekeluarga dan antara biskut yang wajib saya buat setiap kali perayaan. Bila nak dekat raya kena buat lagi satu adunan yang lain sebab buat biskut ni awal-awal selalunya bila nak dekat raya mesti dah tinggal sikit. Anak-anak memang hari-hari mengulang makan biskut semperit ni. Tak sempat nak bawak balik kampung. Hehe.. Continue reading “Biskut Semperit”

Sup Bebola bersama Mee Tanpa Goreng Cintan

sup bebola bersama mee Cintan tanpa goreng

Assalamualaikum.. Ramadan datang lagi, tentu ibu-ibu atau yang bujang pening kepala nak masak apa yang mudah kan? Balik kerja, kena hadap jalan sesak dan menyebabkan kekangan untuk menyediakan juadah yang berbaloi untuk dimakan buat berbuka. Pastinya kita semua memerlukan makanan yang sedap dan paling penting sihat. Jadi untuk memastikan kita semua mendapat yang #terbaikramadan , jom cuba resepi mudah dengan hanya tiga hingga empat langkah sahaja. Bila sesekali nak tukar selera untuk berbuka, saya menyediakan menu ringkas ni iaitu sup bebola bersama mee Cintan tanpa goreng.

Continue reading “Sup Bebola bersama Mee Tanpa Goreng Cintan”

Tart Cadbury

tart cadbury

Assalamualaikum.. Baru-baru ni telah viral di media sosial resepi tart yang berintikan coklat iaitu tart cadbury. Selalunya sebelum ni tart nenas menjadi kegemaran ramai terutamanya di musim perayaan. Kemudian timbul pula tart blueberry. Tahun ni timbul pula tart cadbury. Saya tak pasti idea asal tart cadbury ni daripada siapa. Apapun, terima kasih kepada owner asal yang memberi idea yang bernas untuk membuat tart cadbury ni. Rasanya lebih mudah untuk membuat tart cadbury ni kerana coklat cadbury lebih mudah untuk didapati berbanding jem nenas ataupun blueberry. Kalau mak saya buat tart nenas, jem nenas yang dia beli mesti dia masak balik dan adjust rasanya supaya lebih sedap atau pun dia akan buat sendiri daripada buah nenas segar. Cuma akan ambil masa lama sikit la nak siapkan jem nenas tu. Tapi hasilnya memang sangat sedap berbanding jem nenas yang dibeli. So kalau guna coklat cadbury ni, memang senang sangat la sebab coklat ni dah sedap dah. Siapa la yang tak suka makan coklatkan.. Hehe.. Continue reading “Tart Cadbury”

Popiah Carbonara Cheese

Popiah Carbonara Cheese

Assalamualaikum..Selamat berpuasa semua. Dah masuk minggu terakhir bulan puasa tahun ni, korang dah ready ke semua baju raya dan kuih muih untuk raya nanti? Sambil-sambil buat persiapan raya tu jom la kita bersama-sama meningkatkan dan memperbanyakkan amal ibadat kita supaya puasa kita lebih berkat. Dalam 10 malam terakhir Ramadan ni jom kita amalkan bacaan doa ni: “Allahumma innaka ‘afuwwun tuhibbul ‘afwa fa’fu anni”. Ya Allah sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf dan senang memaafkan. Maka, maafkanlah kesalahanku. Semoga kita semua mendapat keberkatan malam Lailatulqadar. Sambil-sambil baca doa tu jom tengok resepi popiah carbonara cheese ni. Hehe. Continue reading “Popiah Carbonara Cheese”

Cornflakes Madu Rangup

Assalamualaikum.. Lebih kurang lagi seminggu nak raya ni mesti semua orang sibuk dengan pelbagai persiapan rayakan? Mana nak cari baju raya sendiri, baju anak-anak, kuih raya dan sebagainya. Dah tentu perbelanjaan pun besar la jugakkan. Hehe. So hari ni saya nak kongsikan resepi kuih raya yang paling mudah untuk dibuat, paling sedap, paling laku masa hari raya nanti iaitu cornflakes madu rangup. Silap-silap tak sempat nak tunggu raya dah habis dah kuih ni. Hehe. Dan yang paling penting biskut raya ni sangat jimat. Tidak perlu kos yang tinggi untuk membuatnya. Continue reading “Cornflakes Madu Rangup”

Dragon Mix Fruit a.k.a Air Koktel

Assalamualaikum.. Baru-baru viral di Facebook air koktel ataupun diberi nama dragon mix fruit. Rasanya ramai yang telah mencuba resepi ni. Sebab tertarik dengan warna buah-buahan yang bewarna-warni ni, saya pun teringin nak mencubanya. Tak pasti siapa owner sebenar resepi air koktel ni, tapi saya sangat berterima kasih kerana sudi berkongsi resepi dragon mix fruit yang menarik dan sedap ni. Sebelum ni saya pernah membuat puding koktel berkuah. Boleh tengok resepinya disini jika ingin mencuba. Cuma air koktel yang saya buat kali ni lebih senang untuk dihidangkan. Boleh dijadikan juadah berbuka puasa mahupun sebagai hidangan untuk tetamu masa raya nanti ok. ?

Continue reading “Dragon Mix Fruit a.k.a Air Koktel”

Roti Gulung Kari Ayam Yeo’s

Roti Gulung Kari Ayam Yeo's

Assalamualaikum.. Ramadan datang lagi, tentu ibu-ibu atau yang bujang pening kepala nak masak apa yang mudah kan? Balik kerja, kena hadap jalan sesak dan menyebabkan kekangan untuk menyediakan juadah yang berbaloi untuk dimakan buat berbuka. Pastinya kita semua memerlukan makanan yang sedap dan paling penting sihat. Jadi untuk memastikan kita semua mendapat yang #terbaikramadan , jom cuba resepi mudah dengan hanya tiga hingga empat langkah sahaja. Resepi mudah yang saya nak kongsikan hari ni ialah resepi roti gulung kari ayam Yeo’s yang rangup. Continue reading “Roti Gulung Kari Ayam Yeo’s”