Kuih Bakar Pandan

Assalamualaikum. Minum petang hari ni saya buat kuih bakar pandan. Terliur pulak nak makan sebab dah lama tak buat. Kuih ni nak buat senang je. Saya bakar menggunakan oven. Kalau tak ada oven, boleh jugak bakar atas dapur biasa. Cuma perlu menggunakan acuan kuih bakar yang lebih tebal dan masak menggunakan api kecil.  Continue reading “Kuih Bakar Pandan”

Apam Nasi Lembut dan Gebu

apam nasi

Assalamualaikum.. Hari ni saya nak kongsikan resepi apam nasi yang lembut, gebu dan sedap lagi meriah. ? Dah lama suami suruh buatkan kuih apam ni tapi belum berkesempatan. Kebetulan pulak hari tu baru beli acuan kuih lompang. Jadi bersemangat sikit nak buat kuih apam nasi ni guna acuan yang kecil comel tu. Hehe.. Kalau tak ada acuan kuih lompang no pun tak apa. Kukus je dalam 1 bekas yang besar. Cuma tambahkan sikit masa mengukus.

Continue reading “Apam Nasi Lembut dan Gebu”

Seri Muka Pandan

seri muka pandan

Assalamualaikum. Hari ni nak buat kuih tradisional sikit. Kuih seri muka pandan. Kuih ini adalah kuih kegemaran suami saya. Dulu memang saya tau makan je kuih ni. Buat tak tau. Hehe. Tapi sebab kuih ni di request oleh suami, saya belajar la buat. Anak saya pun suka tapi dia makan bahagian pulut je. Atasnya tak suka pulak ?

kuih seri muka Continue reading “Seri Muka Pandan”